In de regio:

1988, Zuid-Afrika

Woonde in Gennep en Plasmolen

Opleiding

Rijksacademie voor Beeldende Kunsten in Amsterdam (1934-1938), les van Bronner en Wolters

Jopie van Kampen werd geboren en groeide op in Amsterdam. Vlak voor de oorlog bleek dat ze tbc had. Ze kuurde in het Gennepse sanatorium van dokter Albert Daan, met wie ze bevriend raakte, en kwam zo in contact met de schildersgroep. De opdracht voor een muurschildering voor het sanatorium, waarvoor studies waren gemaakt, werd vermoedelijk door de oorlog niet gerealiseerd. Wel gaf ze tekenles in het sanatorium. In oktober 1940 kreeg ze vergunning voor de bouw van een atelierwoning aan de Schildersweg. Vanwege haar zwakke gezondheid brachten haar broers het huis voor haar op orde. Ze nam deel aan de culturele bijeenkomsten van Daan en acteerde in de uitvoering van de Edda als Vesta met een schaal met licht op de trap voor het koepeltje bij de vijvers. Hoewel ze goed met iedereen omging, maakte haar gesloten natuur dat ze zich wat afzijdig hield van de andere schilders. Ze trok vaak op met Dineke Koenen, die ook regelmatig voor haar poseerde. Van haar werk als illustratrice en schrijfster, onder de naam  Jo van Kampen, zijn slechts enkele sporen teruggevonden. Evenals diverse andere kunstenaars was Jopie van Kampen actief in het verzet. Van september 1943 tot september 1944 woonde een joods meisje uit Den Bosch bij haar in huis, dat voor haar poseerde. Mogelijk heeft ze ook model gestaan voor een muurschildering in Geffen.  In 1950 maakte Van Kampen reizen naar Frankrijk en Mallorca, en ze verbleef in de omgeving van St. Rémy, Antibes en Arles. De Franse invloeden veranderden het werk blijvend: de kleurige werken werden omschreven als “de geest van Van Gogh herleeft”. Ook het Kamp aan de overzijde van de weg waar tussen april 1948 en mei 1952 families uit Ambon gehuisvest waren, vormde een bron van inspiratie, niet alleen voor haar maar ook voor Jacques van Mourik. Jopie van Kampen was lid van de Gemeenschap Beeldende Kunstenaars (GBK) in Nijmegen. Op 17-05-1954 trouwde ze in Mook met de arts Jan Albert Willinge Prins. De vijftien jaar oudere Willinge Prins was de huisarts van de familie Van Kampen in Amsterdam. Eind 1954 vertrok het paar naar Amsterdam en twee jaar later naar Kaapstad waar ze lid waren van de Christengemeenschap van antroposofen. In 1961 exposeerde Jopie van Kampen schilderijen en tekeningen uit Zuid-Afrika tijdens een bezoek aan Nederland. Nadat haar man plotseling was overleden in Zuid-Afrika, heeft niemand van haar vroegere contacten in de Plasmolen nog iets van haar vernomen.  Het Monument voor het Kunstenaarsverzet dat 10 mei 2008 in Mook werd onthuld, houdt ook de herinnering aan haar inspanningen tijdens de tweede wereldoorlog levend.

Bronnen: Schilderachtig toerisme / 2002; Regiodiek 5,11,42,97; Sweerman / 2003; Scheen; Plasmolen / 1982; Maas / 2001; Piron / 1995; Mook / 2003; Verbonden / 2000; Jacobs / 2003

Genre en techniek

Inkttekeningen, waskrijt, pastel, aquarel en olieverf, ontwerp muurschildering; ze illustreerde boeken, tijdschriften en kranten en schreef ook;bloemen, landschappen - met name reisschetsen, maar ook de vijvers en vennen in Plasmolen - en stillevens (b.v. een hoek van haar atelier); aanvankelijk in zachte tinten, vanaf ca. 1950 kenmerkt een sterk, fauvistisch kleurgebruik haar werk; maakte tevens goede portrettekeningen en -schilderijen (vaak van bekenden, zowel kinderen als volwassenen); haar werk wordt vaak expressionistisch genoemd

“Tintelende bloemstukken in olieverf. In pastel en aquarel vooral de poëtische droom van de speelgoedwereld: in een naieve, vereenvoudigende stijl - zonder pose -huisjes, figuurtjes en landschappen, als kinderlijke fantasietjes zo puur van verbeelding en stralende kleuren. Juist in deze gevoelige pretentieloosheid vallen des te meer de knapheid, de charme en de oprechtheid van dit werk op, dat moderne vormgeving harmonisch doet aansluiten aan tedere liefde voor het kleine en ongerepte.” (Kock in: Maas- en Roerbode, 1-5-1952)