Nieuwsbrief najaar 2021

Het is winter aan het worden, weer tijd om iedereen bij te praten over de laatste ontwikkelingen van onze stichting en het KunstLokaalMook.

In het gemeentehuis kunnen we werken uitzoeken en meenemen die nodig zijn voor onze exposities of elders gerestaureerd moeten worden. Het staat in de planning om in het voorjaar werken te gaan vervangen in de raadszaal en de burgemeestershal.

In het KunstLokaalMook zijn sinds de laatste nieuwsbrief een groot aantal exposities te zien geweest:

• ‘NATUURLIJK’ van Eva Vermeulen en Gonda van der Zwaag. Geopend in 2020 is deze tentoonstelling na enkele weken gesloten i.v.m. coronamaatregelen. In mei 2021 nog een aantal weken te zien geweest.

• ‘IN BEELD’ van Huub Beckers en Bram Vis, aangevuld met werk uit de collectie van onze stichting. 30 mei en maand juni 2021.

• ‘VERBEELDING’ van Amy van Son en Jan Mul - juli 2021.

• ‘ZESPOOT EN ZEEKRAAL’ van Kerstin Menge - augustus 2021.

• ‘STROOM EN KLEUR’ van Marian van Lookeren en Maaike Plomp - september 2021

• ‘BACK TO NATURE’ van John van Schipstal en Wil Tax - oktober 2021.

• ‘FF ANDERS’ van Patricia Heijmen en Jacqueline Pulles - november 2021.

• Vanaf 5 december t/m 30 januari 2022 is onze combinatie-expositie ‘HET WOUD’ te bezichtigen. In onze collectie zitten veel werken met daarop de Plasmolense bossen afgebeeld, al dan niet in combinatie met het Beekweggetje of het Groene Water. We hebben de hedendaagse kunstenaars Marije Kos (schilderijen) en Jaap Glandorff (houtobjecten) uitgenodigd hierbij hun werk te exposeren. Marije laat zich inspireren door hetzelfde gebied als Jacques van Mourik en zijn kompanen. Hout komt uit het woud en Jaap zoekt eigenzinnig de grenzen op van dit materiaal. Naast werken die al langer in onze collectie zitten zullen er ook een aantal nieuwe aanwinsten

getoond worden. Wij zijn tweede kerstdag geopend.

• Ook in 2022 zullen er weer regelmatig exposities in KunstLokaalMook te zien zijn.

Op het moment van het opstellen van deze nieuwsbrief zijn weer een aantal coronamaatregelen ingevoerd. KunstLokaalMook wordt beschouwd als een galerie. Hiervoor gelden in het kader van corona dezelfde regels als voor een niet essentiële winkel waardoor geen check van de corona app nodig is. Wel verplichten

we de bezoekers om hun handen bij binnenkomst te desinfecteren, 1,5 meter afstand te houden, de looproutes te volgen en een mondkapje te dragen. Voor actuele informatie over de door ons gehanteerde coronamaatregelen kunt u terecht op onze website www.stichtingjacquesvanmourik.nl

Naast het werken aan de kerncollectie, de exposities en de werkzaamheden in KunstLokaalMook en onze werkruimte, die naar wens verlopen, gaat het bestuur zich in de komende periode bezig houden met de te verwachten vooruitzichten voor zowel de stichting als KunstLokaalMook en onze werkruimte. Zijn we voldoende zichtbaar in de gemeenschap? Moeten er dingen veranderen? Hoe krijgen we jonger bloed

binnen de gelederen? Gaat het, financieel gezien, zoals we het gepland hebben? We doen dit in goed onderling overleg en vragen ook de gewaardeerde hulp van ons Comité van Aanbeveling.

Achter de schermen wordt veel werk verzet. O.a. wordt naarstig gewerkt aan het samenstellen van de definitieve kerncollectie. Hierin bevinden zich ook werken die aan de stichting in bruikleen zijn gegeven. Pas als dit werk is afgerond gaan we de niet tot de kerncollectie behorende eigendommen van de stichting afstoten. Besloten moet nog worden of dat een openbare verkoop of veiling gaat worden.

Hieronder een overzicht van werken die dit jaar toegevoegd zijn aan de collectie:

• ‘Kijk omhoog 2’ van Eva Vermeulen. Acrylschilderij.

• ‘Portret van Moessorgski’ van Jacques van Mourik. Schilderij in olieverf - Portret van de Russische componist Modest Moessorgski.

• ‘Geline, nr. 25’ van Jan Mul. Bronzen kopje.

• Keramiek bouwwerkje van Amy van Son.

• ‘Vogel’ van Jules de Roeper - Stenen vogel van chamotte. De stichting is in onderhandeling met Huis Wilma, hospice in Mook, om daar het beeld te plaatsen (de vogel staat er al op proef).

• ‘Knotwilgen in rood’ en ‘Knotwilgen in groen’ van Wil Tax. Acryl op linnen.

• ‘Aanzet tot ven’ van Jacques van Mourik. Schets in inkt.

• ‘Paard en wagen’ van Jacques van Mourik. Schets in inkt.

Graag zien we u in KunstLokaalMook, Rijksweg 86 Mook.

Wij zijn iedere zondag geopend van 1100-16.00 uur. Ook 2e kerstdag kunt u ons bezoeken.

Rest ons om iedereen een fijne winter met bijbehorende feestdagen te wensen. Hopelijk zonder virale en andere problemen. Blijf optimistisch en gezond.

Aan degenen die de Nieuwsbrief per post ontvangen.

Het per post verzenden van de nieuwsbrief brengt veel werk met zich mee en kost veel geld. Daarom streven we ernaar de nieuwsbrief zoveel mogelijk digitaal te versturen. Wilt u de Nieuwsbrief voortaan per mail ontvangen, stuur dan een bericht naar info@stichtingjacquesvanmourik.nl

Informatie over de nieuwe privacyregels volgens de AVG (Algemene Verordening

Gegevensbescherming) die op 25 mei 2018 in werking zijn getreden kunt u vinden op onze website  (Contact-Privacywetgeving)

Donatie t.b.v restauratie

Omdat een aantal werken dringend aan restauratie toe is wordt hiervoor geld gereserveerd. De  eerste schilderijen zijn inmiddels gerestaureerd.

Als u een donatie voor dit specifieke doel wilt overmaken kan dat via rekeningnummer NL41 RABO 0131 6203 63 t.n.v. Stichting Jacques van Mourik o.v.v. Restauratie. We danken u alvast hartelijk voor uw bijdrage.

Donatie algemeen

Wij vragen onze donateuren vriendelijk om, voor zover u dat nog niet gedaan heeft, uw jaarlijkse donatie aan ons over te maken via rekeningnummer NL41 RABO 0131 6203 63 t.n.v. Stichting Jacques van Mourik o.v.v. Donateur. Het richtbedrag is € 12,50.

Let op: In plaats van twee bankrekeningen zijn we om kosten te besparen overgegaan naar één bankrekening: NL41 RABO 0131 6203 63 t.n.v. Stichting Jacques van Mourik

Donatie t.b.v restauratie

Als u een donatie voor dit specifieke doel wilt overmaken kan dat via rekeningnummer NL41RABO 0131 6203 63 t.n.v. Stichting Jacques van Mourik o.v.v. Restauratie. We danken u alvast hartelijk voor uw bijdrage.

Donatie algemeen