Stichting Jacques van Mourik (1992) in Mook heeft als verzamelgebied leven en werk van de kunstenaars in en rond Plasmolen (nu behorende bij de Gemeente Mook en Middelaar). Met de komst van de schilder Jacques van Mourik, die zich er in 1900 vestigde, begon Plasmolen zich te ontwikkelen tot een waar kunstenaarsdorp.

De stichting heeft zich met de hulp van vrijwilligers onder meer bezig gehouden met het verzamelen van werk en gegevens met betrekking tot de kunstenaars die in de regio rondom Plasmolen hebben gewerkt vanaf ca. 1900. De stichting bouwde een collectie op van ruim 600 kunstwerken, alsmede een documentatie van ruim 7000 foto’s, knipsels en boeken. Meerdere sponsors dragen bij, het zij door een donatie, hetzij ‘in natura’, opdat Stichting Jacques van Mourik haar taken goed kan uitvoeren.

Het dorp Plasmolen (en omgeving) was een van weinige Nederlandse schildersdorpen en het enige in de provincie Limburg. Plasmolen is sinds 2009 officieel erkend door de European Federation of Artists’ Colonies (EuroArt) als ‘European Artist colony’.

Kunsthalte Plasmolen

Medio mei 2024 gaat Stichting Jacques van Mourik van start in een kleine expositieruimte in Plasmolen die we Kunsthalte Plasmolen hebben genoemd.
Dank aan de Plasmolense horecaondernemers die het mogelijk maken dat de stichting hiervoor het oude VVV kantoor aan Witteweg 10 in Plasmolen kan huren.
Deze kans, om als beheerder van de werken van de schilders rondom van Mourik in Plasmolen zichtbaar te worden, heeft de stichting met beide handen aangegrepen.

Het is uniek dat de Stichting Jacques van Mourik hiermee terugkeert in het EuroArt kunstdorp Plasmolen.
We streven naar een boeiende mix van de oude en hedendaagse kunstenaars in een kleine intieme setting.
Tot november zijn we open op de zondagen van
11.30 uur tot 16.00 uur

Gastvrouwen en gastheren gevraagd!

Heeft u nog tijd over en lijkt het u leuk om als gastvrouw/ gastheer te werken, lees dan verder!

Stichting Jacques van Mourik beheert en exposeert de kunst van de vroegere Plasmolense schilders. Plasmolen is een EuroArt Kunstdorp, een van de weinigen in Nederland en biedt naast kunst veel moois aan bewoners uit de regio, toeristen en passanten.

De werkzaamheden bestaan uit:

* Informatie verstrekken over de schilders van Mourik, Cox, Ocker en andere kunstenaars uit de Plasmolense Kunstkolonie (alles in een prachtig boekje weergegeven). Daarnaast exposeren we werken van hedendaagse kunstenaars.
* De bezoekers informeren over de Kunstkolonie en de prachtige wandelroutes die er zijn (een nieuwe wandelroute is in een mooi boekje weergegeven) en de mooie horeca gelegenheden o.a. Jachtslot Mookerheide.

Als vrijwilliger zou u 1 keer in de maand, volgens een tevoren bekend dienstrooster, in Kunsthalte Plasmolen aanwezig zijn
van 11.15-16.30 uur.
Wij zorgen er voor dat u geinformeerd en bijgepraat wordt over de achtergronden van alles wat er te zien is.
U bent meer dan welkom! Meldt u aan via info@stichtingjacquesvanmourik.nl