Expositie ‘VERBEELDING’

KunstLokaalMook

Rijksweg 86, 6585 AH Mook

Openingstijden: Elke zondag van 11.00-16.00 uur

Leest u voor uw bezoek de actuele CORONAMAATREGELEN

De expositie ‘VERBEELDING, in keramiek, steen, brons en hout’ toont Sculpturen en Beelden van Amy van Son en Jan Mul.

Amy van Son laat zich inspireren door architectuur.

Architectuur en keramiek zijn van oudsher verwante kunstvormen. Beide ontstaan vanuit klei en vanuit een soortgelijke beschermende functie. In de interpretaties van de architectuur toont Amy van Son haar persoonlijke vertaling van de bouwkunst. De meeste beelden ogen als verlaten bouwwerken, maar die verlatenheid stoort nooit. Al gauw waan je je op een zwerftocht door een wereld waarin tijd is opgelost en alle ballast afgeschud.

Amy van Son zegt zelf: Ik beweeg mij in een wereld van gedachten en vormen, niet echt zoekend meer kijkend wat ik vinden zal.

Bij Jan Mul speelt de menselijke figuur de hoofdrol.

De grote kwaliteit van de beelden van Jan Mul is de vanzelfsprekendheid waarmee zij zich tonen, alsof ze er altijd al geweest zijn. Met subtiel gevoel voor materiaal en de beheersing van het ambacht hakt hij zijn beelden waarop de sporen van het werkproces duidelijk zichtbaar zijn. Met hamer  en beitel wordt de steen en of het hout bewerkt, slag na slag komt hij dichter bij de uiteindelijke vorm. Wat het beeld verliest aan uiterlijkheden wint het aan zeggingskracht.

Op zondag 6 juni zal Bram Vis in KunstLokaalMook aanwezig zijn

van 11.00-13.30 uur.