E-mail: info@stichtingjacquesvanmourik.nl

Expositie

‘EEN GREEP UIT DE COLLECTIE’

STICHTING JACQUES VAN MOURIK

Documenteren, beheren en exposeren van kunstwerken

uit de Kop van Limburg vanaf 1900 tot heden

'DE PLASMOLENSE KOLONIE'

Klik op onderstaande button voor het laatste nieuws

laatst bijgewerkt 03.02.2023

NEWS

Stichting Jacques van Mourik (1992) in Mook heeft als verzamelgebied leven en werk van de kunstenaars in en rond Plasmolen (nu behorende bij de Gemeente Mook en Middelaar). Met de komst van de schilder Jacques van Mourik, die zich er in 1900 vestigde, begon Plasmolen zich te ontwikkelen tot een waar kunstenaarsdorp.

De stichting heeft zich met de hulp van vrijwilligers onder meer bezig gehouden met het verzamelen van werk en gegevens met betrekking tot de kunstenaars die in de regio rondom Plasmolen hebben gewerkt vanaf ca. 1900. De stichting bouwde een collectie op van ruim 600 kunstwerken, alsmede een documentatie van ruim 7000 foto’s, knipsels en boeken. Meerdere sponsors dragen bij - hetzij door een donatie, hetzij ‘in natura’, opdat Stichting Jacques van Mourik haar taken goed kan uitvoeren.

Sinds september 2020 heeft de stichting een eigen ruimte, KunstLokaalMook, waar wisselende exposities te zien zullen zijn. In de toekomst zullen, naast deze wisselende exposities, ook lezingen worden gehouden en workshops worden gegeven. Hedendaagse kunstenaars kunnen KunstLokaalMook huren

om te exposeren.

Het dorp Plasmolen (en omgeving) was een van weinige Nederlandse schildersdorpen en het enige in de provincie Limburg. Plasmolen is sinds 2009 officieel erkend door de European Federation of Artists’ Colonies (EuroArt) als ‘European Artist colony’.