In de regio:


1930-1939

183d.jpg 182d.jpg 180d.jpg 181d.jpg 14d.jpg

Theo Deckers 


06-04-1893, ’s-Hertogenbosch

30-10-1939, Plasmolen


Woonde in Nijmegen en Plasmolen


Opleiding


Koninklijke School voor Kunst Techniek en Ambacht te ’s-Hertogenbosch en les van Piet Slager, Henri van Hooijdonk in Nijmegen


In 1913 verhuisden zijn ouders met hun zes kinderen naar Nijmegen. Theo nam tekenles bij Henri van Hooijdonk.

Hij werkte aanvankelijk als kantoorbediende, later vermeldt zijn persoonskaart ‘kunstschilder’ In een van de weinige interviews die hij later gaf, vertelde hij blij te zijn geweest na de 3-jarige HBS zich helemaal aan de schilderkunst te kunnen wijden. Hij hield zich niet alleen bezig met beeldende kunst maar was ook muzikaal: Deckers speelde viool en piano. Voor hij zich in Plasmolen vestigde, maakte hij tussen 1920 en 1930 enkele buitenlandse reizen om nieuwe indrukken op te doen en musea te bezoeken. Hij werkte onder meer in Nice, San Remo en Londen. Aanvankelijk woonde hij, evenals zijn zuster Nel, bij hun ouders in een door Gerard Cox sr. gebouwde atelierwoning.  

Deckers kreeg in december 1934 toestemming voor het bouwen van een atelier aan de Schildersweg. ’s Zomers werkte hij in en naar de natuur, ’s winters tekende en schilderde hij naar model. Hij werkte veel samen met Dorus Arts, o.a. bij de Overasseltse vennen en soms voegde ook Antoon Heijmans zich bij hen.Deckers werk bleef voor het grootste deel in de familiekring omdat hij niet graag exposeerde en verkocht. In januari 1935 gingen zijn ouders terug naar Nijmegen, Nel trok in bij Peter Job en Theo vestigde zich in zijn door een berkenwal aan het zicht onttrokken atelierwoning.Hij trouwde in 1936 in Mook met de jonge kunstenares Wies Broeckman (09-05-1913 Laren) maar het huwelijk werd geen succes. In Amsterdam werd op 16-08-1939 de scheiding uitgesproken.Deckers was goed bevriend met de kunstenaars die hem omringden, Jacques van Mourik, Peter Job en de jonge beeldhouwster Lot van Mourik Broekman.Ten gevolge van een val als kind kreeg hij een vergroeiing in zijn rug, die steeds verergerde en tot een vroegtijdige dood leidde..De laatste maanden van zijn leven werd hij verpleegd in de door Leo Niehorster gebouwde villa in Plasmolen, die ook dienst deed als nazorgcentrum van het Gennepse sanatorium. Deckers stelde zijn lichaam ter beschikking aan de wetenschap. Op het kerkhof in Milsbeek stond zijn door Lot van Mourik Broekman ontworpen grafmonument met de tekst “Die het licht zag in de duisternis”.


Bronnen: Theo Deckers / 1997; Schilderachtig toerisme / 2002; Regiodiek 17, 24, 39, 89, 111; Grenssteen 26; Sweerman / 2003; Mookse Kunstkalender / 2000; Plasmolen / 1982; Jacobs / 2003; Maas / 2001; Verbeeld / 2001; Mook / 2003; Verbonden / 2000; Dorus Arts / 1999; Enzinck / 1949


Genre en techniek


Landschappen, stillevens en portretten in olieverf, pastel en aquarel; etsen; stijl wordt als impressionistisch gekenschetst.

“Op het oogenblik wonen er vier meer bekende beoefenaars van de schilderkunst: Jac van Mourik (...) Dan leeft er de kleine L. Deckers (bedoeld is Th.), een schepper van zotternijen en kleurgespeel, wiens fantasie alles omvat wat licht verdraagt...” (in: De Schilderskolonie van De Plasmolen, tijdschriftartikel ca. 1936)


Exposities


Hotel Van Bergen Gennep 1936 (duo); Huisexpositie bij Theo Deckers Plasmolen 1937 (groep); De Waag Nijmegen ?; Kult. Kreatief Centrum Plasmolen 1974; Hotel Erica Berg en Dal 1982; Documentatiecentrum Mook 1993 (solo); Gemeentehuis Mook 2001-